פרשת ואתחנן
הארת השבוע
מאת אדם טרייסטמן, מורה ומנהל קהילת אור הלב ישראל
פרשת ואתחנן, אחת הפרשות המרגשות והנוגעות שבתורה, ולו רק בגלל תחנוניו של משה להיכנס אל הארץ המובטחת. נסתרות דרכי האל שפרשה זו מראה לנו שני קצוות מנוגדים - מצד אחד משפט ודין מוחלט – ה' לא משנה את פסיקתו למרות תחנוניו של משה, בכיר הנביאים, ומצד שני, בפרשה זו מוזכר לנו לראשונה עקרון רוחני יסודי, אחד מיסודות הבריאה כולה, שכל כולו חסד ורחמים: התשובה. היכולת לשוב, לתקן, לשנות את דרכנו בצורה עמוקה ולקבל על כך הכרה מכלל הבריאה.
ואכן, אין זה מקרה שפרשת ואתחנן מגיעה תמיד אחרי ט׳ באב. לאחר ימי הדין הקשים אנחנו זוכים להצצה ולהיזכרות מחדש באפשרות של תיקון. ריח של ימי אלול, חודש הרחמים והסליחות, מתחיל כבר להינשא באוויר
לא נוכל שלא לקרוא את הפסוק הראשון בתורה המזכיר את עקרון התשובה בעיניים של עבודת הנפש: 'וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹקֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְּקֹלוֹ' (דברים ד, ל)
אחרי כל הנבואות הקשות שבפרשה, אחרי שאנחנו מתעלמים, מתרחקים ושוכחים את טבענו ומתנהגים בדרך של פגיעה עצמית וגסות, אין לנו ברירה, במוקדם או במאוחר, אלא לחזור ולשוב עד ה׳. לחזור אל הטבע הנכון, המתוקן והאותנטי הטבוע בתוכנו. אז גם 'ושמעת בקולו' - או את קולו, קולו של ה׳, הוא קולך שלך הפנימי והכמוס ביותר. השיבה הביתה, מאפשרת לשמוע את עצמנו בצורה המלאה, העמוקה והחיה ביותר
פלא הוא שגם המדרשים על הפרשה עוסקים לא מעט בעיקרון התשובה ומוזכרת האמרה הידועה: 'שערי תפילה פעמים פתוחים פעמים נעולים, אבל שערי תשובה לעולם פתוחים' (דברים רבה, ב, יב). ואולי נוכל לומר ששערי התפילה, המייצגים את עולם הבקשות והרצונות שלי - להשיג, להתפתח, להגיע, לקבל, להיכנס לארץ המובטחת, לא תמיד פתוחים. רבות התפילות שלא נענות ולא תמיד אנחנו חווים תנועה חיצונית של התקדמות. אך שערי התשובה, התנועה הפנימית - זו שמתרחשת גם במהלך התרגול שלנו, של לחזור שוב ושוב אל האוצרות שלנו, אל מהותנו האמיתית, תנועה זו לעולם פתוחה בפנינו.החיים