פרשת עקב
הארת השבוע
מאת מורן פלד, מורה באור הלב
אנחנו חלק מאורגניזם הכולל בתוכו את הנצחי ואת השאיפה שלנו אליו, את העולם ואת בני האדם האחרים. הדלק שמניע ומאפשר לאורגניזם הזה להתקיים הוא האהבה. ללא אהבה אנחנו נידונים לבדידות, לדלות רוחנית ולאיבוד של החיות שלנו. את המסר הזה חולק איתנו משה רבינו בפרשת עקב
זמנו של ספר דברים הוא סוף הנדודים במדבר, זמן קצר לפני מותו של משה. המקום בו הוא מתרחש הוא ערבות מואב, בטרם הכניסה לארץ. בתוך זה מאופיינת פרשת עקב בהתמקדות באהבה, ובטון הרך והמכיל של משה. אף האל בפרשה מדומה לאב הדואג לבנו: 'וְיָדַעְתָּ עִם-לְבָבֶךָ כִּי כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת-בְּנוֹ ה' אֱלֹהֶיךָ מְיַסְּרֶךָּ', דברים ח', ה
הפועל א.ה.ב מופיע בפרשת עקב שמונה פעמים, יותר מכל פרשה אחרת בתורה! ולא בכדי ספר דברים הוא הספר בו מופיע פועל זה הכי הרבה פעמים (20 פעמים), בהשוואה לשני בדירוג, ספר בראשית, שם הוא מופיע 14 פעמים
האהבה של האל בפרשה שומרת על העם במדבר. האהבה שלהם אליו מצילה אותם מהתרכזות יתר בעצמם: 'וְאָמַרְתָּ, בִּלְבָבֶךָ: כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי, עָשָׂה לִי אֶת-הַחַיִל הַזֶּה', דברים ח', יז'. יותר מזה, פרשת עקב מציעה לעם ישראל מודל של חיים בריאים, מאוזנים והרמוניים, המבוססים על סימטריה בין שלושה מרכיבים – העם-אלוהים-האחר
ארבע פעמים מוזכרת בפרשה אהבתנו את ה’
פעמיים מוזכרת אהבת ה' אותנו
פעם אחת מוזכרת אהבתנו את הגר
פעם אחת מוזכרת אהבת ה' את הגר
את הסימטריה הזאת אנחנו יכולים לאמץ כחלק מכל תרגול רוחני. עלינו לאהוב את ההוויה המוחלטת שבתוכנו ובעולם כדי להתפתח. בזכות אהבה זו אנו זוכים לחוויה של אהבה והיפתחות של העולם אלינו. חוויית אהבה זו אינה שלמה ללא מודעות אוהבת כלפי האחר
בפרשת עקב, האהבה מבססת מערכת שלמה של תמיכה ותמיכה חוזרת. כמתרגלים – מה שעשוי להתחיל בתרגול של אהבה עצמית ובאיחולי אהבה לעצמי ולאחרים במהלך מדיטציה, עשוי להתרחב, דרך תפילה, מודעות ומעשה, להשפעה על העולם שסביבי ולקבלת אהבה מזינה בחזרה אלינו