לֶךְ-לְךָ
הארת השבוע
מאת עקיבא נלסון, מורה באור הלב
אֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; וֶהְיֵה, בְּרָכָה
בראשית, י"ב, ב
הקב"ה אומר את הדברים האלה לאברם בתחילת הפרשה. מה פירוש הדבר שאברם יהיה ברכה? רש"י, הפרשן מימי הביניים, מפרש את דברי הקב"ה בפסוק זה כאומר שהקב"ה מעביר את כוח הענקת הברכות מידיו לידי אברם (רש"י על בראשית י"ב, ב). הקריאה הפשוטה היא שבעוד שהקב"ה לבדו הוא שבירך את בני האדם הראשונים, אברם הפך כעת לאדם הראשון שבכוחו לברך אחרים
כמו אברם, גם אנחנו ירשנו את הכוח לברך אחרים. ואכן, בקהילת המדיטציה היהודית שלנו, תרגול ברכה הוא מרכיב מרכזי בריטריטים ובקבוצות התרגול שלנו. בהשראת התרגול הבודהיסטי של מטא (Metta)- טיפוח טוב-לב אוהב, אנו אומרים מילים כמו: 'מי ייתן ותבורך בביטחון מפני נזק פנימי וחיצוני. יהי רצון שתבורך בשמחה ובהגשמה. יהי רצון שתבורך בבריאות הגוף והנפש. יהי רצון שתבורך בשלווה בתוך העליות והמורדות של החיים'. זוהי כוונה שאנו שולחים לעולם ללא כל ערובה שהיא תתגשם. אבל אנחנו אומרים את זה בכל מקרה, בשקט לעצמנו, כי זה מיטיב ועוצמתי לומר את הברכות האלה. זה יכול להפוך רצון רע למשאלה טובה, קללה לברכה
אנחנו אומרים את המילים האלה שוב ושוב. 'יהי רצון שתבורך...' אם יש לנו מזל, אנחנו מרגישים תחושה מלבלבת בתוך ליבנו, תחושה בגוף של רצון טוב. הרגשת הרצון הטוב הזה בגופנו היא אחת ממטרות הליבה של תרגול ברכות. זה לא מספיק רק לומר את המילים; עלינו לומר אותן מתוך כוונה, כך שבאמצעות ברכת הזולת, נרגיש משהו עמוק בתוכנו
עם תרגול מתמשך, הגוף שלנו יכול להפוך לכלי של ברכה, כלי שדרכו הטוב מקרין החוצה לעולם. בדרך זו, אנחנו לא רק אומרים ברכות, אלא הופכים להיות הברכות עצמן