יום כיפור
הארת השבוע
מאת קארי וואטקינס, מנהלת קהילת אור הלב ארה”ב
הלכות הרמב"ם מתארות כיצד לעבור את תהליכי הכפרה והסליחה בתקופת חגי תשרי ובכל ימות השנה. הרמב"ם מתווה כיצד לכפר על כל סוג של טעות, שכל אחת מהן דורשת מאמץ קפדני שיכול להתפרש על פני פרקי זמן ניכרים. אדם שעושה עוול לאחר חייב, למשל, לבקש את סליחתו של האדם שהוא פגע בו עד שלוש פעמים, לפעמים עם עדים, אם הצד הנפגע עדיין לא מוכן לסלוח. האדם שעושה עוול לאחר חייב גם לעשות את העבודה הפנימית, להחליט באופן מלא במחשבותיו, בליבו ובמעשיו לעולם לא לפעול כך שוב. העבודה עשויה גם לדרוש מתן צדקה, לעזוב את הבית לזמן מה, או אפילו לשנות את שמך
לכל אחד מאיתנו יש דרכים שבהן פספסנו את המטרה השנה. כל אחד מאיתנו משתוקק לחזור לשלמותו המלאה. הרמב"ם מזכיר לנו שזו עבודה קשה, שצריך מחויבות והתמדה
למרבה הפלא, הרמב"ם אומר גם דבר נוסף: וְעַצְמוֹ שֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר לַשָּׁבִים שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא טז ל) 'כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם' (הלכות תשובה א', ג')
בקריאה חוזרת של פסוק בתורה, אומר הרמב"ם, יום כיפור, היום עצמו, יכפר עלינו
אז מה זה אומר? האם אנחנו צריכים לחזור בתשובה בשביל עצמנו, או שהיום הזה עושה לנו את העבודה? לפי הרמב"ם, זה גם וגם
זה עשוי להיראות סותר או מבלבל עד שננסה לחוות את זה בעצמנו. האין זה משהו שאנו מזהים כבר מניסיוננו עם מדיטציה? לשבת על הכרית, שוב ושוב, לחזור לנשימה, שוב ושוב, זה קשה. זה דורש חריצות והתמדה; זה דורש מאמץ אמיתי, מתמשך ומאתגר. ובכל זאת, אותם רגעים שאנו מתעוררים מהחלומות שלנו בהקיץ ומזהים שהלכנו לאיבוד במחשבות, רגעים אלה הם מעשה של חסד. אנחנו לא גרמנו להם. אפילו לא היינו מודעים לכך שאנחנו שקועים במחשבות, עד שברגע אחד אנחנו נעשים מודעים. רק אז אנחנו בוחרים לחזור
כך גם עם תשובה. תשובה משמעותה 'לחזור'. תשובה, כמו תרגולי המדיטציה שלנו, דורשת גם התמדה וגם מהיום 'לכפר עליכם'. אנחנו, בסופו של דבר, לא בשליטה. השקענו את מיטב מאמצינו, ואז, שחררנו ונתנו ליום לעשות את השאר
מי ייתן שתפילותינו ביום כיפור זה ייענו. מי ייתן ומיטב מאמצינו והיום עצמו יעזרו לליבנו למצוא ריפוי. מי ייתן שניכתב כולנו בספר החיים