עקב

האם אנחנו על ה"עקב" של תקופה טובה יותר

הארת השבוע
מאת אריאל דומיניק הנדלמן, צוות אור הלב

פרשת עקב, מתארת רשימה של ציוויים והבטחות לעם ישראל כשהם מתכוננים להיכנס לארץ ישראל. האינסופי מזכיר להם את הניסים שחוו בזמן נדודיהם במדבר – 'שִׂמְלָתְךָ לֹא בָלְתָה, מֵעָלֶיךָ, וְרַגְלְךָ, לֹא בָצֵקָה-זֶה, אַרְבָּעִים שָׁנָה' (דברים ח, ד). עם ישראל מקבל עידוד לשמור את המצוות, 'ז כִּי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, מְבִיאֲךָ אֶל-אֶרֶץ טוֹבָה:  אֶרֶץ, נַחֲלֵי מָיִם--עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת, יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר.  ח אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ...וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ--וּבֵרַכְתָּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, עַל-הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן-לָך' (דברים ח', ז'-י')

שני רעיונות עיקריים שזורים כאן - סמוך ותהיה בטוח שהמסע הארוך והמפותל, לעתים מפרך ולעתים מופלא, הוביל עד לנקודה זו כאן ועכשיו; ושנקודה זו היא המקום שבו הבורא מביא אותנו למקום שהוא לא רק טוב, אלא טוב יותר מכל מה שחווינו אי פעם בעבר. יש שם גם אזהרה מרומזת - אל תשכח מי שלח אותך לארץ החלומות הכי פרועים שלך ברגע שאתה מגיע לשם ונהנה ממנה. זכור תמיד ללכת בענווה ולהודות

חז"ל מלמדים אותנו שמשפט הפתיחה של פרשה זו, 'עקב תשמעון' – רומז לתקופתנו הנוכחית, הזמן שבו ניתן לשמוע את צעדיו המתקרבים של המשיח.
אבל זה לא בהכרח אומר שהמשיח הוא אדם מסוים, מישהו שבא להציל אותנו. במקום זאת, אולי הזמן בו אנו חיים נמצא ממש על הסף של תודעה קולקטיבית גבוהה יותר שתכלה את כדור הארץ כמו מי הים
העקב, החלק הקשוח ביותר של כף הרגל, חיוני להליכה זקופה. הזמנים האלה בהם אנו חיים הם קשים, אך אולי זה מסמל שאנו על עקביה של עליית תודעה, שתגרום לכולנו לזכור את השפע של האדמה ולא לקחת את השפע הזה כמובן מאליו; זה יגרום לכל יצירי הבריאה לחיות חיים חופשיים מסבל, ולדעת את הקשר החיוני שלהם לשלמות של הבריאה. מי ייתן שנזכה לראות את הארץ בעיניים חדשות, בעיניים טובות, ומי ייתן ונזכור שאנו שומריה הקדושים

שבת שלום מאור הלב

Previous
Previous

ראה

Next
Next

ואתחנן