דברים

מה הכוונה של הסחות הדעת

הארת השבוע
מאת קארי וואטקינס, מנהלת קהילת אור הלב ארה”ב

בפרשנותו לפרשת השבוע, המאסטר החסידי הקדום המאור עיניים מביא לימוד יפה על המשמעות של לימוד תורה בתשומת לב. שזור בלימוד ארוך על המילה 'דברים',  המאור עיניים מרחיב על תהליך המעבר מאמירת דברי תורה מבלי להבין אותם באמת להתחלת האכלוס של משהו עמוק יותר. כדוגמה, הוא מציב סצנה של אדם העוסק בלימוד תורה, אך עושה זאת לא לגמרי 'לשמה'. במילים אחרות, עולות מחשבות מסיחות דעת. אל תוותרו ותפסיקו ללמוד, הוא מפציר! במקום זאת, השתמשו בלימוד התורה כעוגן, והפנו את תשומת לבכם למחשבות המסיחות את הדעת עצמן

כי באמת מה שבעת עסקו בתורה באין לו מחשבות ופניות חיצוניות וגדלות הוא ממש הדינין שלו שבאין ואינם מניחים אותו להתקשר את עצמו למעלה עם התורה או שבאין לתקנן אז בלימודו ולשעבדן להתורה ואם עיניו בראשו להיות מבין זאת שבאו אליו לכוונה הנ״ל אזי בודאי יתגבר את עצמו לאחוז בכל המדות לטוב ולתקנן אך השוטים שאין להם דעת ואמונה זאת אזי אוחז את עצמו בהן ומקלקל

המפתח, משתף הרבי, הוא לדעת שלכל מחשבה יש סיבה. זו אולי לא סיבה מצוינת! אבל הידיעה שלמחשבות שלנו יש, במובן מסוים, רצון משלהן, מאפשרת לנו מרווח מספיק בין 'העיניים בראש שלנו', המודעות המכוונת שלנו, והמחשבות העולות כדי שנוכל לבחור לא להיתפס אליהן

הרבי ממשיך עוד. ברגע שיש לכם את המרחב מהמחשבות האלה, פנו אליהן! 'יש לך את האמונה לומר: המחשבות הרעות והסחות הדעת האלה הן כוחות שיפוט שאני צריך לשנות... כוונתן לבוא אלי כדי שאתקן אותן, אכלול אותן בתוך התורה'. ממקום זה של הכלה, 'הסחות דעת' מפסיקות להיות 'הסחות דעת' כלל ובמקום זאת הופכות להזדמנויות להפיח חיים בתורה

'והן הנה כוונת בואם כדי שאתקן אותם ואכללם להיותן כלולין בהתורה'

בין אם אנו במדיטציה על נשימתנו או על לימוד תורה, הסחות הדעת שלנו הן רק הסחות דעת אם אנו הולכים לאיבוד בהן. ככל שנתרגל יותר פנייה אל מה שעולה בהבנה רחבה, כך 'הסחות הדעת' שלנו הופכות להזדמנויות לתובנות ואינטגרציה 

מאחלת לכם שבת של מודעות 'עיניים בראש' ואחיזה בכל המידות לטוב

שבת שלום מאור הלב

Previous
Previous

ואתחנן

Next
Next

מטות-מסעי