במדבר

איך אנחנו מתייחסים לדילוגים של התודעה שלנו

הארת השבוע
מאת קארי וואטקינס, מנהלת קהילת אור הלב ארה”ב

 

‘אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חָבִיב הוּא עָלַי, וְדִגְלוֹ עָלַי אַהֲבָה, וְדִלּוּגוֹ עָלַי אַהֲבָה” במדבר רבה ב', ג”

ספר במדבר נפתח במפקד נוסף, ספירת השורות כל שבט, מסודרים תחת דגלם. במדרש רבה במדבר - טקסט מדרשי מהמאה ה-12, משתמשים בהפניות בין-טקסטואליות ומשחקי מילים כדי להעשיר את התמונה הזאת ולהוסיף לה עומק. הוא מצטט את שיר השירים, סיפור האהבה בין עם ישראל לאלוהים, שבו מופיעה המילה דגל בהקשר של אהבה, 'ודגלו עלי אהבה'. הדגלים האלה עוסקים באהבה. לכן אלוהים בתחילת ספר במדבר סידר באהבה את עם ישראל, שם כל אחד תחת דגלו ומנה כל אחד מהם

אהבה זו הייתה אהבה הדדית. לפי המדרש הזה, קודם לכן, בקבלת התורה בהר סיני, ראו בני ישראל שמלאכי ה' ערוכים תחת דגלים, ואמרו – 'אילולי הוא מגדיל עלי אהבה' (במדבר רבה ב' ג). כששמע זאת הקב"ה, הורה מיד למשה: 'לֵךְ עֲשֵׂה אוֹתָם דְּגָלִים כְּמוֹ שֶׁנִּתְאַוּו.' לאחר מכן הופך המדרש שתי אותיות בדגל כדי להפוך אותו לדילוג, מדלג. גם את מי שמדלג מחוק לחוק ומפסוק לפסוק בלימודו, כך כתוב, הקב"ה אוהב. ולא רק בגלל חוסר תשומת הלב, אומר המדרש, 'וְדִלּוּגוֹ עָלַי אַהֲבָה' -הדילוג עצמו אהוב על ה'. כל מי שבילה זמן במדיטציית מיינדפולנס שם לב כמה מאתגר זה יכול להיות לשים לב. נכוון אפילו לפרק זמן קצר, וכבר נבחין בדילוג הזה של תודעתנו, באופןשבו תשומת הלב שלנו קופצת ומדלגת. מה שיכול לעלות אצל רבים מאיתנו כאשר אנו מבחינים בכך הוא שיפוט. 'אני גרוע זה!' היא מחשבה שבהחלט הייתה לי במדיטציה בעבר. המדרש הזה מציע לנו דרך מקסימה לחזור לתרגול: הדילוג עצמו אהוב על הבורא. הדילוג עצמו הוא חלק מהתרגול, וזה הכל אהבה

שבת שלום מאור הלב

Previous
Previous

נָשֹׂא

Next
Next

בחוקותי