שופטים
הארת השבוע
מאת קארי וואטקינס, מנהלת קהילת אור הלב ארה”ב
תמיד תענוג להיתקל בקטע ידוע בפרשת השבוע. זה כמו לראות מישהו מפורסם. 'הנה זה! 'צדק, צדק, תרדוף' בעצמו! בפרשה שלנו!', ואכן, הנה זה בפרשת השבוע
צֶ֥דֶק צֶ֖דֶק תִּרְדֹּ֑ף לְמַ֤עַן תִּֽחְיֶה֙ וְיָרַשְׁתָּ֣ אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֥ן לָֽךְ' (דברים, ט"ז, כ)’
המילה 'צדק' מובנת לעתים קרובות כערך אובייקטיבי, לא אישי וקפדני, בניגוד חריף לערכים כמו 'חמלה' או 'רחמים'. פרשתנו ברמת הפשט משתמשת בדיוק בהבנה זו, ומדגישה בפסוק הקודם: 'לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד- כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם' (דברים ט"ז, י"ט)
לכן די מפתיע להיתקל בפרשנותו האישית מאוד של המורה החסידי מי השילוח. מדוע, הוא שואל, מצמיד הפסוק את המילה תרדוף בגוף שני יחיד? מדוע עליך לרדוף? צדק נתפס לעתים קרובות כמאמץ קולקטיבי, חברתי. האם לא הייתם מצפים שהפסוק יגיד משהו כמו, 'נרדוף?' מי השילוח מלמד שהמילה צדק, נכתבת פעמיים כדי שנדע להעמיד את עצמנו בסטנדרט גבוה מאוד - בעשיית מצוות ועל ידי כך להביא צדק לעולם - ומשתמשים בלשון יחיד כדי שנשמור על הסטנדרט הגבוה הזה 'ולא שיכעוס על חבירו שאינו מדקדק כ"כ'. הביטוי הבא 'למען תחיה', פירושו, 'תזכה להבין מתי להוכיח חבירך', כי עלינו לזכות להבין מתי מועיל לנזוף באחרים על מעשיהם ומתי לא
התורה מצווה עלינו להביא את האנרגיה המדויקת של צדק צדק לחיינו, אך עלינו להיזהר שלא לתת לאנרגיה זו לגלוש לשיפוטם של אחרים. אנו מצווים לנזוף בסובבים אותנו, לתת ביקורת כשנדרש, אך מי השילוח מזכיר לנו שמדובר בפעולה הדורשת הבחנה. לכעוס על מישהו אחר כי הוא לא עומד בסטנדרט, לא באמת יפתח את אותו אדם להשתפר במשחק הצדק שלו. לימוד זה מברך אותנו שנזכה ביכולת הזו להבחין. צדק, צדק תרדוף, כדי שאתה תחיה