חיי שרה

מה הם שני הקטבים שהתרגול שלנו נע ביניהם

הארת השבוע
מאת מורן פלד, מורה באור הלב

בפרשה של השבוע, אנחנו מוצאים את עבד אברהם מגלם אמונה בדרך די שונה מהאמונה שראינו בפרשה הקודמת של העקידה. בפרשת וירא - הלך אברהם עד הסוף עם האמונה שלו. הוא נתן אמון בקול שמבקש ממנו להרוג את בנו, ומצד שני, בהבטחה שמהבן הזה יהיה לו זרע. עבד אברהם, מצד שני, אשר נשלח על ידי אברהם לחרן למצוא אשה ליצחק, מציג אמונה שהיא גם שבירה וגם תלותית. שני סוגים אלה של אמונה – הם שני הקטבים שהתרגול שלנו נע ביניהם

ההקבלות הן רבות – בשני המקרים מדובר במסע, בשני המקרים המסע קשור לחייו ומותו של יצחק, בשני המקרים המסע הוא מבחן אמונה, ובשני המקרים המבחן מצליח. בתוך זה, אמונתו של העבד היא מראה הפוכה לאמונתו של אברהם. הוא כל הזמן מבקש מאלוהים סימנים, כהוכחה לכך שהוא בדרך הנכונה: 'וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה וְאָמְרָה שְׁתֵה, וְגַם-גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק וּבָהּ אֵדַע כִּי-עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם-אֲדֹנִי' (בראשית כד, יד')

בבואנו לתרגל – נרצה להיות כמו אברהם, לתת אמון בשיטה ובתרגול גם כשאנחנו לא רואים תוצאות, להאמין ביכולת שלנו להתמיד ולהשתפר, בלי קשר לנסיבות. אולם פעמים רבות ננהג דווקא כעבד אברהם – נחפש סימנים ואישורים לכך שאנחנו מתקדמים, שאנחנו בוטחים במקומות הנכונים
כשהיא מציבה את שני הסיפורים אחד לצד השני, רומזת לנו התורה שהאמונה המותנית, הפריכה והתלויה בנסיבות, והאמונה הטהורה הטוטאלית – שתיהן חלק מהתרגול שלנו. אנחנו צריכים את שתיהן. אנחנו יכולים לשאוף לטוטאליות ולמחויבות מלאה לתרגול ולשיטה, ולצד זה להיות פתוחים למה שקורה – לחוסר השלמות שלנו, לחששות, לספקות, לחוסר ביטחון

התרגול שלנו הוא קודם כל תרגול באמונה ובהכלה. רק בשילוב של אמונה תלותית ומחוייבות – נחווה ונתפוס את כל זה כחלק ממכלול, כחלק מאותו שלם שהוא התרגול שלנו, שהוא החיים

שבת שלום מאור הלב

Previous
Previous

תולדות

Next
Next

וירא