מקץ
מה הקשר בין פתיחות ומיומנות
הארת השבוע
מאת מורן פלד, מורה באור הלב
פתיחות ומיומנות בסיפורו של יוסף קשורות קשר הדוק לשני הבורות אליהם הוא מורד. הבור הראשון, המשבר הבסיסי בזהות שלו – מאלץ אותו לאמץ פתיחות שלא הייתה בו קודם. 'וַיִּקָּחֻהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ הַבֹּרָה וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם' (בראשית לז', כד). הבור הראשון מאפס את הזהות של יוסף, שהופכת, כמו הבור, לריקה, לפתוחה. מילד תפנוקים בעל עתיד ורוד הוא הופך לחסר כל, ונמכר לעבד בארץ זרה
בזכות הפתיחות, קשוב יוסף לנעשה סביבו ומצליח במעשיו בבית פוטיפר. יוסף לומד, מתפתח ומצליח בצורה שמכינה אותו לבור השני של הכלא, בכך שהיא הופכת אותו למיומן בניהול של משק
הפתיחות של יוסף אל 'ההרפתקה החדשה' והמפתיעה בכלא, בשילוב של מיומנות ניהולית גדולה, הם מה שמביאים אותו לקרוא את המפה נכון ולפתוח פתח להוצאתו מהבור בתחילת פרשת מקץ, ולהפיכתו למשנה למלך מצרים
אפילו בפתרון החלומות ניכרות הפתיחות והמיומנות של יוסף: יוסף לא היה יוצא מהכלא אם היה רק מיומן בפתרון חלומות. והוא לא היה נחלץ אילו רק הפגין פתיחות לסביבתו. השילוב הנכון בין פתיחות לכלואים שסביבו ולמסר האלוהי הגלום בחלומות, לצד מיומנות בפתרון חלומות – הם אלה שמביאים להצלחתו הגדולה. זוהי אותה פתיחות שמאפשרת לו להרגיש בטוח מול פרעה ואותה מיומנות שמסייעת בפתרון חלומותיו של פרעה
כדי להתחבר למהות התרגול עלינו להיות פתוחים - לעצמנו, לעולם שסביבנו, לבני אדם אחרים. עלינו לשאוף להרחבה של המיכל הנפשי שלנו, על מנת לאפשר לכל מה שמתרחש, בפנים ובחוץ – להיות חלק מהתרגול, חלק מהמדיטציה
כדי לבסס את הפתיחות ולהפוך אותה לטבע שני – עלינו לרכוש עוד ועוד מיומנויות. מיומנות ריכוז, מיומנות מדיטציה בישיבה ובהליכה, מיומנות בשירה של מזמורים, מיומנויות בשימוש בטכניקות ודמיון מודרך, מיומנות בתרגול של חמלה ואהבה
פתיחות ללא מיומנות – לא מביאה להתפתחות של תהליך רוחני. מיומנות ללא פתיחות – היא חסרת נשמה. השילוב הנכון בין פתיחות למיומנות הוא המתכון להצלחה, הן בחייו של יוסף והן בחיינו אנו